Kursplan för Samhällsvetenskapliga metoder
Social Scientific Methods
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 2EH407
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Ekonomisk historia A1N
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2007-03-01
- Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2018-05-14
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2020
-
Behörighet:
Antagen till Masterprogram i samhällsvetenskap.
- Ansvarig institution: Ekonomisk-historiska institutionen
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Kulturgeografiska institutionen, Sociologiska institutionen, Institutionen för kostvetenskap, Institutionen för psykologi, Institutionen för informatik och media, Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF), Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Denna kurs är en obligatorisk färdighetskurs inom masterprogrammet i samhällsvetenskap.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna formulera vetenskapliga problem och argumentera för dess vetenskapsteoretiska förankring.
- kunna motivera undersökningsdesign och operationalisering med utgångspunkt i skilda vetenskapsteoretiska perspektiv.
- kunna argumentera för hur analys och resultat påverkas av de metodologiska övervägandena.
- genomföra analyser av samhällsvetenskapliga data där metodologiska förutsättningar är centrala.
- vara väl rustad att kritiskt granska och diskutera de metodologiska överväganden och vetenskapsteoretiska utgångspunkter som ligger till grund för vetenskapliga undersökningar.
Innehåll
Kursen avser att ge studenterna avancerade kunskaper i det område som famnar vetenskapsteori, metodologiska överväganden och metoder. Med hjälp av den tematiska utgångspunkten "undersökningsdesign" kan studenterna tillägna sig ett arbetssätt som inbegriper kunskap om hur vetenskapsteoretiska utgångspunkter och metodval är avhängiga varandra. Ett delsyfte med kursen är att studenterna skall tillägna sig gedigna kunskaper om och förståelse för skilda perspektiv och metoder inom olika samhällsvetenskapliga huvudområden och teman.
Kursen är upplagd enligt temat "undersökningsdesign" vilket innebär att den inleds med vetenskapsteoriernas betydelse för problemformulering, metodologiska överväganden och operationalisering. Därefter sker fördjupning i några för samhällsvetare centrala metoder och hur dessa metoder har utvecklats parallellt med olika vetenskapsteoretiska perspektiv. Centrala begrepp är subjekt-objekt, individ-struktur, fallstudier och etnografier, generaliserbarhet och det specifika. Slutligen diskuteras olika former för analys och resultatredovisning.
En betydande del av kursen ägnas åt seminariebehandling av texter där undersökningsdesign och metodologiska överväganden liksom vetenskapsteoretiska perspektiv "spåras" och diskuteras.
Undervisning
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, lektionsundervisning, gruppövningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt seminariedeltagande.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2020
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Alvesson, Mats;
Gabriel, Yiannis;
Paulsen, Roland
Return to meaning : a social science with something to say
1 ed.: Oxford: Oxford University Press, 2017.
Obligatorisk
-
Breuer, Franz
Roth, Wolff-Michael
Subjectivity and Reflexivity in the Social Sciences : Epistemic Windows and Methodical Consequences
Ingår i:
Forum, qualitative social researchBonn: Deutsche Forschungsgemeinschaft,
vol. 4 (2003) nr. 2Obligatorisk
-
Ellis, Carolyn;
Adams, Tony E;
Bochner, Arthur P
Autoethnography : An Overview
Ingår i:
Forum, qualitative social researchBonn: Deutsche Forschungsgemeinschaft,
vol. 12 (2011) nr. 1Obligatorisk
-
Gibbons, Michael
The new production of knowledge : the dynamics of science and research in contemporary societies
London: Sage, 1994
sid. 10-22, 79-94
Obligatorisk
-
Gieryn, Thomas F.
Boundary-work and the demarcation of science from nonscience : strains and interests in professional ideologies of scientists
Ingår i:
American sociological reviewMenasha, Wis.: American Sociological Society, 1936-
vol. 48 (1983) nr. 6 s. 781-795Obligatorisk
-
Goertz, Gary
Mahoney, James
A tale of two cultures : qualitative and quantitative research in the social sciences
uuuu-uuuu
Chapter 1, p. 1-15
Obligatorisk
-
Hancké, Bob
Intelligent research design : a guide for beginning researchers in the social sciences
Oxford: Oxford University Press, 2009.
sid. 10-34
Obligatorisk
-
Lamont, Michèle;
Molnár, Virág
The study of boundaries in the social sciences
Ingår i:
Annual review of sociology [electronic resource] [Elektronisk resurs]1975-2015
vol. 28 (2002) nr. 1 s. 167-195Obligatorisk
-
LAURENCE McFALLS, ;
McFalls, Laurence H.
Max Weber's 'Objectivity' Reconsidered [Elektronisk resurs]
University of Toronto Press,
Drysdale, John, "Weber on objectivity: Advocate or critic?", sid 31-57
Obligatorisk
-
Law, John
After method : mess in social science research
1. ed.: London: Routledge, cop. 2004
Kapitel 1-3, 8
-
Leigh Star, Susan
Griesemer, James R
Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: : Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39
Ingår i:
Social studies of science.[London]: SAGE Publications, 1999-
vol. 19 (2016) nr. 3 s. 387-420Obligatorisk
-
Leigh Star, Susan
This is Not a Boundary Object: : Reflections on the Origin of a Concept
Ingår i:
Science, technology, & human values [Elektronisk resurs]Thousand Oaks, Ca: Sage, 2000-
vol. 35 (2010) nr. 5 s. 601 - 617Obligatorisk
-
Porter, Theodore M
Making things quantitative
Ingår i:
Science in context.Obligatorisk
-
Porter, Theodore M
Speaking precision to power : The modern political role of social science
Ingår i:
Science in context.Obligatorisk
-
Shapin, Steven
The sciences of subjectivity
Ingår i:
Social studies of science.[London]: SAGE Publications, 1999-
vol. 42 (2012) nr. 2 s. 170-184Obligatorisk
-
Swedberg, Richard
Theorizing in social science : the context of discovery
Stanford: Stanford Social Sciences, an imprint of Stanford University Press, 2014
sid. 1-28
Obligatorisk
Artiklar kan tillkomma, specificeras i kurshandledningen
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2020, version 2)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2020, version 1)